Колко често да тренираме?

Публикувано 2017-06-29 18:27:14
Категории Тренировки

Вероятно всеки трениращ се е запитвал - колко често е добре да тренира за максимални резултати.
Е този въпрос няма точен и еднозначен отговор. Няма определен период от време универсален за всеки, тъй като периода, през който ще тренираме силно зависи от определения човек. Хора със заседнал начин на живот, хранещи се непълноценно, спящи малко, които са подложени на стрес, ще могат да тренират по-рядко от хора водещи активен начин на живот, хранещи се пълноценно и спящи достатъчно.
Когато задаваме въпроса - колко често трябва да тренираме и с каква интензивност - трябва да имаме предвид тези 3 важни неща:

1.Колко часа сън имате, за да осигурите качествена почивка и възстановяване?

Трябва да се стремите към 7-9 часа сън на нощ, за да сте сигурни, че получавате достатъчно почивка. Така позволявате на тялото да се възстанови между тренировъчните сесии. В зависимост от това колко пъти седмично тренирате, сънят е жизнено важен за намаляване на кортизола, което от своя страна подобрява способността ви да покачвате мускулна маса и да намалявате телесните мазнини. Липсата на достатъчно сън ще намали шанса на тялото ви да се възстанови, а тренировките ви няма да водят до желания резултат - дори може да натрупате умора и да изгубите желание за трениране. Най-вероятно малкото сън ще ви принуди да тренирате по-рядко, защото няма да сте възстановени за следващата тренировка.

2. Дали вашето хранене ви предоставя нужните хранителни вещества и витамини, за да ви гарантира високо ниво на енергия и възстановяване?

Всеки ден ние трябва да снабдяваме телата си с хранителни вещества, за да можем да поддържаме активен начин на живот. За да направите това, трябва да имате балансирано хранене, което да отговаря на вашия енергоразход, начин на живот и фитнес цели. Независимо дали вашата диета се основава на високо съдържание на мазнини и високо съдържание на протеини с ниски въглехидрати или ако се нуждаете от високо съдържание на въглехидрати в диетата си, трябва да се придържате към диетата си стриктно към хранителния си план, за да може той да даде очакваните резултати. Ако се храните зле и приемът на макро и микроелементи от храната ви е недостатъчен, вероятно ще се възстановявате бавно от тренировките и няма да имате енергия за да напредвате в тренировките.

 

3. Позволява ли ежедневието ви да включите тренировка, без да повишите нивата си на стрес?

Кортизолът може да се увеличи прекалено много, когато тренировките са прекалено тежки и времето за почивка е твърде ниско. Повишеният кортизол води до понижаване на мускулната маса или застой в развитието, защото атакува клетката на мускула. Това причинява мускулна атрофия. При високи нива на кортизола вероятно ще забележите загуба на мускулен тонус, отлагане на мазнини в проблемните зони, въпреки че тренировките Ви може да са по-тежки и продължителни от преди. Стресът натрупан от ежедневието в комбинация със стреса от тежки и обемни тренировки може да се отрази по скоро негативно на физиката ни, отколкото положително. Затова е важно тренировката да е съобразена с ежедневните дейности и да отделяме достатъчно време за сън, за да държим кортизолът в здравословни граници.
Горните фактори трябва винаги да се вземат предвид, преди да изградим тренировъчната си програма.
Ако всички фактори са под контрол, трябва да тренирате 2-3 пъти седмично - за начинаещ, 4 пъти седмично - за средно напреднал и 5-6 пъти седмично - за напреднал. Дори напредналите могат да тренират два пъти дневно, но е препоръчително да бъде в продължение на максимум 10-14 дни, за да не се получи обратен ефект.
Добре е тренировъчната ви програма да включва силова и аеробна част. Така ще развиете както скелетната мускулатура, така и сърдечно-съдовата система.

Като заключение можем да кажем, че във фитнеса няма златно правило за честота на трениране и всичко се базира на индивидуалните особености и ежедневие на отделната личност. Важно е тренирайки да съумеете да усещате тялото си и на това да базирате честотата и интензивността на тренировките.

Продукта е добавен в списъка с любими
Продукта е добавен за сравнение