BCAA – основните аминокиселини ( част 2 )

Публикувано 2014-08-27 16:22:57
Категории Хранителни добавки

В първата част на статията разяснихме какво всъщност представляват BCAA , какво съдържат BCAA , защо се използват. Във втората част ще поясня какво представляват отделните компоненти на BCAA – левцин , изолевцин и валин , а също така ще разгледаме няколко продукта , които съдържат BCAA и са основни на пазара в момента.


Л-левцинът е една от трите основни разклонени аминокиселини. Основната задача на левцина е стимулиране на протеиновия синтез в мускулите , следствие на което е нарастването на мускулните влакна. Левцинът не може да бъде синтезиран от тялото и затова винаги трябва да се приема чрез храни или под формата на хранителни добавки. Дозировката на левцина може да варира , зависимост от теглото на трениращия. Дневната доза за трениращ е около 10 грама дневно , разделени на 3 приема. Най-големи резултати се постигат, когато приемът е 30 минути преди и 30 минути след тренировки. Къде да намерим левцина? Левцинът се съдържа в много от хранителните добавки – BCAA , растежни стимулатори , антиоксиданти и др. Левцинът се среща в големи количества в месото и млечните продукти , особено в суроватъчния протеин. Също така може да бъде намерен и в кафявия ориз, бадемите , лещата и царевицата.


Л-изолевцинът е друг компонент от BCAA. Той  е необходим за регулиране на кръвната захар и нормализиране на енергийните нива в организма. Левцинът е изключително ценен за спортуващите , тъй като увеличава енергията на тялото и поддържа висока издръжливост по време на тренировка. Също така има благоприятен ефект върху хора , които страдат от психически и физически заголявания. Изолевцинът се съдържа в следните храни: бадеми , пилешко месо , риба , яйца , черен дроб , повечето видове семена и соя. Допълнителният прием на изолевцин с храна или плод повишава издръжливостта и подпомага възстановяването след операции или травми.


Л-валинът е втората най-разпространена аминокиселина , предназначена за повишаване на енергията . Той има противовъзпалителни свойства и облекчава симптомите на чернодбробни заболявания. Валинът има стимулиращ и тонизиращ ефект. Нужен е за мускулния метаболизъм и възстановяването на мускулите , подобрява азотния баланс в организма и спомага за отстраняването на аминокиселинните дефицити , причинени от лекарствени зависимоти. Препоръчителният дневен прием на валин е около 2гр. дневно за нетрениращ и около 6-10гр. за трениращ. Най-добрите хранителни източници на валин са : извара , телешко месо , пилешко месо , яйца , боб , фъстъци , соя и картофи.


Относно продуктите , съдържащи BCAA мога да кажа , че те са изключително много и са почти еднакви като формули. Единственото съображение при покупка на продукт , съдържащ BCAA е самата форма на аминокиселината. Най-добра е аминокиселините да са в свободна форма , от чист източник.Също така трябва да прецените какво количество аминокиселини Ви трябват за поставената цел и да изберете продукт , отговарящ на условията. Най-добрата комбинация от BCAA е 2:1:1 , защото е изпитана и се е доказала като най-добре работещата, но  изборът зависи единствено от Вас.

 

Продукта е добавен в списъка с любими
Продукта е добавен за сравнение